8

Хто стане власником зброї та за яких умов, якщо Рада проголосує за законопроект про цивільну вогнепальну зброю.

Верховна Рада запланувала сьогодні розглянути в першому читанні законопроект № 4335 від 06.11.2020 «Про обіг цивільної вогнепальної зброї та бойових припасів до неї». Законопроект раніше був погоджений Комітетом з питань правоохоронної діяльності, який рекомендував Верховній Раді включити в порядок денний законопроект. Законопроект поставили для голосування практично на кінець пленарного засідання.

Депутати планували розглянути його на минулому тижні, проте не встигли це зробити.

Думки депутатського корпусу щодо доцільності цього законопроекту розділилися, тому результати голосування можуть бути непередбачуваними. Не всі вважають, що така ініціатива на часі та є безпечною.

Законопроект регулює відносини, пов’язані з обігом виключно цивільної вогнепальної зброї та бойових припасів до неї.

Ним встановлюються такі категорії цивільної вогнепальної зброї:

А – автоматична вогнепальна зброя;

В – гладкоствольна короткоствольна вогнепальна зброя (травматична);

С – короткоствольна вогнепальна зброя;

D – довгоствольна вогнепальна гладкоствольна зброя;

Е – довгоствольна вогнепальна нарізна і комбінована вогнепальна зброя.

За аналогією з Посвідченням водія, запроваджується Посвідчення власника зброї, у якому зазначаються категорії зброї, яку може набути власник Посвідчення.

Крім цього, на кожну одиницю зброї впроваджується технічний паспорт, у якому зазначаються відомості про власника та серійний номер зброї.

Право на отримання Посвідчення власника зброї мають дієздатні громадяни України, які:

– не мають медичних протипоказань;

– не мають судимості, що погашена чи знята (крім реабілітованих);

– не притягалися до адміністративної відповідальності протягом останнього року.

Право на отримання категорії зброї D та вихолощеної зброї отримають громадяни України, які досягли 18-річного віку.

Право на отримання категорії зброї В отримають громадяни України, які досягли 21-річного віку та щодо яких відсутні відомості в Реєстрі про їх притягнення два та більше разів до адміністративної відповідальності за статтею 191 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Право на отримання категорії зброї Е отримають громадяни України, які досягли 25-річного віку та щодо яких відсутні відомості в Реєстрі про їх притягнення два та більше разів до адміністративної відповідальності за статтею 191 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Право на отримання категорії зброї С отримають громадяни України, які досягли 28-річного віку та не менш, як п’ять років мають у законному користуванні цивільну вогнепальну зброю або не менш, як п’ять років мають Посвідчення власника зброї з відкритою іншою категорією зброї, та щодо яких відсутні відомості в Реєстрі про їх притягнення два та більше разів до адміністративної відповідальності за статтею 191 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Запроваджується обов’язкове страхування цивільної відповідальності за шкоду, яка може бути заподіяна третій особі або її майну внаслідок володіння, зберігання чи використання зброї.

Запроваджується Єдиний державний реєстр цивільної зброї, встановлюються засади його ведення.

Запроваджуються курси з вивчення матеріальної частини зброї, правил поводження з нею та її застосування.

Визначаються заборонені до цивільного обігу вогнепальна зброя, бойові припаси до неї, частини зброї та додаткове обладнання до зброї.

Регулюються питання набуття у власність юридичними особами цивільної вогнепальної зброї та бойових припасів до неї, спадкування цивільної вогнепальної зброї та бойових припасів, зберігання цивільної зброї та бойових припасів, застосування цивільної вогнепальної зброї для захисту тощо.

Встановлюються загальні засади ведення спеціального обігу вогнепальної зброї та бойових припасів і діяльності стрілецьких тирів і стрільбищ.

Проте відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 8 проекту в Україні заборонені для цивільного обігу та набуття пристрої для зменшення гучності пострілу, які призначені або можуть бути використані для короткоствольної вогнепальної зброї.

Суб’єкт охоронної діяльності отримає право придбавати, зберігати та використовувати цивільну вогнепальну зброю та боєприпаси до неї.

Музеї, які використовують зброю в якості експонатів, мають право на набуття у власність для експлуатації вихолощеної, нейтралізованої, старовинної (антикварної) зброї, копій та реплік старовинної (антикварної) зброї.

Буде заборонено застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби та цивільну вогнепальну зброю щодо жінок з явними ознаками вагітності, осіб з явними ознаками інвалідності, неповнолітніх, коли їхній вік очевидний або відомий, за винятком випадків здійснення останніми збройного або групового нападу, а також проти працівників правоохоронних органів, військовослужбовців під час виконання ними службових обов’язків, окрім випадків вчинення ними неправомірних дій, які загрожують життю чи здоров’ю людей.

 Ліцензуванню будуть підлягати такі види господарської діяльності:

  • виробництво та ремонт цивільної зброї і бойових припасів до неї, холодної зброї, пневматичної зброї калібру понад 4,5 міліметра і швидкістю польоту кулі понад 100 метрів на секунду, торгівля цивільною зброєю та бойовими припасами до неї, холодною зброєю, пневматичною зброєю калібру понад 4,5 міліметра і швидкістю польоту кулі понад 100 метрів на секунду; виробництво спеціальних засобів, заряджених речовинами сльозоточивої та дратівної дії, індивідуального захисту, активної оборони та їх продаж;
  • діяльність тирів та стрільбищ;
  • діяльність курсів з вивчення матеріальної частини зброї, правил поводження з нею та її застосування.

За наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за чотири місяці, державний виконавець буде виносити постанову про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві користування цивільною вогнепальною зброєю, пневматичною та охолощеною зброєю, – до погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі.

Полювання буде здійснюватися з використанням цивільної вогнепальної зброї категорії D або E за умови наявності посвідчення власника зброї з отриманою відповідною категорією зброї та технічного паспорта на кожну одиницю зброї.

Одночасно депутати вирішать долю законопроекту про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України для реалізації положень Закону України «Про обіг цивільної вогнепальної зброї та бойових припасів до неї» № 4336 від 06.11.2020.

Цим законопроектом встановлюється такий вид адміністративного стягнення, як позбавлення права на володіння цивільною зброєю та бойовими припасами до неї.

Позбавлення наданого даному громадянинові права на володіння цивільною зброєю та бойовими припасами до неї застосовується на строк від трьох до п’яти років за порушення порядку користування цим правом або на строк від десяти років за систематичне порушення порядку користування цим правом.

Особи, які здійснюють транспортування або носіння цивільної вогнепальної зброї і щодо яких є підстави вважати, що вони перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, підлягають оглядові на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.

Згідно із змінами до Кримінального кодексу України не буде вважатися перевищенням меж необхідної оборони і не має наслідком кримінальну відповідальність застосування зброї або будь-яких інших засобів чи предметів для захисту:

1) від нападу з застосуванням вогнепальної або холодної зброї;

2) від нападу групи осіб;

3) для відвернення протиправного насильницького вторгнення у житло чи інше володіння.

Із статті 263 КК виключається носіння вогнепальної зброї, а також всі дії пов’язані із цивільною вогнепальною зброєю.

Альтернативні законопроекти Комітет рекомендував відхилити.

У законопроекті є нюанси.

До набрання чинності відповідного закону, яким визначатиметься порядок носіння цивільної вогнепальної зброї категорії С (короткоствольної вогнепальної зброї), носіння цивільної вогнепальної зброї категорії С (тобто револьверів та пістолетів) забороняється.

Оскільки у Прикінцевих та перехідних положеннях проекту про терміни підготовки ще одного законопроекту не йдеться, то невідомо, коли відповідний документ може бути підготовлений та поданий на розгляд парламенту.

Таким чином, до прийняття згаданого вище закону носіння короткоствольної вогнепальної зброї (тобто револьверів та пістолетів) й надалі буде заборонене.

ГНЕУ знайшла у законопроекті невідповідність Конституції та корупційні ризики. Наприклад, відповідно до законопроекту «фізичні особи можуть бути нагороджені відзнакою «Іменна вогнепальна зброя» та відомчою заохочувальною відзнакою «Вогнепальна зброя» цивільною вогнепальною зброєю будь-якої категорії, крім категорії А». Отже, отримати вказану нагороду можуть будь-які особи, навіть особи з кримінальним минулим. Це нівелює цінність і значимість вказаної нагороди і створює корупційні ризики.

Крім того, покладання у ч. 9 цієї статті на органи Міністерства внутрішніх справ повноважень щодо погодження укладення трудового (цивільно-правового) договору юридичної особи з фізичною особою на право користуватися зброєю та бойовими припасами до неї, які належать такій юридичній особі, наділяє МВС невластивими функціями, створює корупційні ризики і посилює вплив державних структур на суб’єктів господарювання.

Дозвіл на носіння цивільної вогнепальної зброї категорії В (травматичної) лише окремим категоріям осіб, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України (див. ч. 3 цієї статті), на погляд ГНЕУ, не узгоджується з вимогами ст. 24 Конституції України щодо рівності всіх громадян і неприпустимості привілеїв чи обмежень за будь-якими ознаками і також може розглядатись як корупціогенний фактор.

Одночасно, у Головному управлінні вважають, що варто було б дати визначення терміна «холодна зброя», який використовується у законопроекті. Крім того, там просять уточнити визначення терміна «пневматична зброя», під яким розуміється «невогнепальна зброя, в якій куля чи інший метальний елемент отримує спрямований рух під дією сили стисненого газу або суміші газів». Адже за такого визначення у цю категорію може потрапити інвентар для страйкболу, який має калібр 6 мм, а деякі зразки у вільному продажу мають початкову швидкість польоту кульки понад 100 м/с.

Водночас Офіс Генерального прокурора, Міністерство юстиції України, Харківський національний університет внутрішніх справ, Національна академія Служби безпеки України вважають, що проект потребує доопрацювання.

Раніше українці висловили занепокоєння закриттям відділків Нацполіції у громадах.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.