Повний аналіз тексту нового закону про посилення відповідальності для водіїв: що зможе робити поліція та чого слід остерігатися.
Як відомо, 16 лютого Верховна Рада прийняла як закон законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» 2695. Повний текст наразі не опубліковано, однак нашому виданню відомий текст, який було проголосовано разом з правками.
Раніше «Судово-юридична газета» вже проаналізувала окремі аспекти цього закону. Зокрема:
– щодо нових штрафів для пішоходів та велосипедистів;
– щодо штрафів для «євробляхерів» та авто з брудними номерними знаками;
– щодо нових строків для притягнення до відповідальності;
– щодо усунення колізії між «кримінальним» та «адміністративним» характером правопорушення з керування авто у стані сп’яніння (ст. 130 КпАП та стаття 286-1 КК);
– щодо відеофіксації евакуювання авто та процедури перевірки водіїв на стан сп’яніння.
Нижче ми публікуємо повний аналіз всіх змін, які передбачає новий закон.
У Кодекс про адміністративні правопорушення внесені наступні зміни.
Передати «на поруки» трудовому колективу не можна
Особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, крім посадової особи та особи, яка вчинила правопорушення, передбачені частинами 2-4 статті 126 (керування особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред’явила їх для перевірки, або стосовно якої встановлено тимчасове обмеження у праві керування) та статтею 130 (керування авто в стані сп’яніння), звільняється від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів на розгляд громадської організації або трудового колективу, якщо з урахуванням характеру вчиненого правопорушення і особи правопорушника до нього доцільно застосувати захід громадського впливу (зміни до ст. 21. Передача матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації або трудового колективу).
Тобто, передати порушника «на поруки» колективу чи ГО не можна, якщо в його діях буде склад статті 130 або ч. 2-4 статті 126 КпАП.
Усним зауваженням більше не обмежаться
До ст. 22 «Можливість звільнення від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення» додається примітка, яка виключає застосування цієї статті до адмінправопорушення щодо керування авто в стані сп’яніння та деяких інших.
Нагадаємо, що при малозначності вчиненого адміністративного правопорушення орган (посадова особа), уповноважений вирішувати справу, може звільнити порушника від адміністративної відповідальності і обмежитись усним зауваженням.
Отже, до ст. 22 додається наступна Примітка:
Положення цієї статті не застосовуються до правопорушень, передбачених частиною четвертою статті 121, частиною п’ятою статті 122, статтями 122-2, 122-4, частиною третьою статті 123, частинами другою – четвертою статті 126 та статтею 130 цього Кодексу.
Таким чином, водіїв, які порушили ПДД за цими статтями КпАП поліцейські відпустити «з усним зауваженням» не зможуть, а саме у випадках:
1) Повторного протягом року керування ТЗ, що має несправності системи гальмового або рульового керування, тягово-зчіпного пристрою, зовнішніх світлових приладів (темної пори доби) чи інші технічні несправності, з якими відповідно до встановлених правил експлуатація його забороняється, або переобладнаний з порушенням відповідних правил, норм і стандартів; керування ТЗ, який використовується для надання послуг з перевезення пасажирів, що має несправності, вище, або технічний стан і обладнання якого не відповідають вимогам стандартів, ПДД і технічної експлуатації; керування водієм транспортним засобом, що підлягає обов’язковому технічному контролю, але своєчасно його не пройшов.
2) У разі, якщо наступні порушення спричинили створення аварійної обстановки: перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на 20 км на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками; порушення правил проїзду перехресть, зупинок транспортних засобів загального користування, проїзд на заборонний сигнал світлофора тощо; перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на 50 км на годину, ненадання переваги в русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, поліції тощо.
3) Невиконання водіями вимог поліцейського, а водіями військових транспортних засобів – вимог посадової особи військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України про зупинку транспортного засобу.
4) Залишення водіями транспортних засобів, іншими учасниками дорожнього руху на порушення встановлених правил місця ДТП, до якої вони причетні.
5) В’їзд на залізничний переїзд у випадках, коли рух через переїзд заборонений, якщо порушення вчинене під час надання послуг з перевезення пасажирів або під час перевезення небезпечних вантажів.
6) Керування транспортним засобом особою, яка не має права керування таким транспортним засобом, або передача керування транспортним засобом особі, яка не має права керування таким транспортним засобом; керування транспортним засобом особою, позбавленою права керування транспортними засобами тощо.
7) Керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
Неповнолітні
У разі вчинення особами віком від 16 до 18 років адмінправопорушень, передбачених, зокрема, статтею 130 (керування авто в стані сп’яніння), вони підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах (зміни до ст. 13 «Відповідальність неповнолітніх»).
Строк позбавлення прав
Зміни до статті 30 «Позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові, позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю»
Позбавлення наданого даному громадянинові права керування транспортними засобами застосовується на строк до трьох років за грубе або повторне порушення порядку користування цим правом або на строк до десяти років за систематичне порушення порядку користування цим правом.
Якщо особою, позбавленою права керування транспортним засобом, до закінчення строку дії такого стягнення вчинено нове адміністративне правопорушення, за яке застосовано стягнення у виді позбавлення права керування транспортним засобом, до стягнення за вчинення нового адміністративного правопорушення приєднується невідбута частина стягнення. При цьому загальний строк позбавлення права керування транспортним засобом може перевищувати гранично допустимий строк.
Особливий строк для накладення стягнення
Зміни до статті 38 «Строки накладення адміністративного стягнення»
За чинним правилом адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).
Якщо справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через три місяці з дня його виявлення.
Новим законом до статті 38 додається частина, за якою:
Адміністративне стягнення за вчинення правопорушень, передбачених статтею 130 КпАП (керування у стані сп’яніння), може бути накладено протягом одного року з дня його вчинення.
За які порушення штрафи збільшилися
У статті 121 КпАП:
За порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами штраф збільшено з 51 до 510 грн.
За керування водієм транспортним засобом, не зареєстрованим або не перереєстрованим в Україні в установленому порядку, його експлуатація без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерним знаком, закріпленим у не встановленому для цього місці, закритим іншими предметами, у тому числі з нанесенням покриття або застосуванням матеріалів, що перешкоджають чи ускладнюють його ідентифікацію, чи забрудненим, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів, перевернутим чи неосвітленим штраф збільшено з 170 до 850 грн. При цьому за повторне протягом року вчинення вищевказаних порушень штраф збільшено з 255 до 1700 грн.
У статті 122 КпАП:
За перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на 20 кілометрів на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками, – штраф збільшено з 255 до 340 грн.
За порушення правил проїзду перехресть, зупинок транспортних засобів загального користування, проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника, порушення правил обгону і зустрічного роз’їзду, безпечної дистанції або інтервалу, розташування транспортних засобів на проїзній частині, порушення правил руху автомагістралями, користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку, використання цих приладів та їх переобладнання з порушенням вимог відповідних стандартів, користування під час руху транспортного засобу засобами зв’язку, не обладнаними технічними пристроями, що дозволяють вести перемови без допомоги рук (за винятком водіїв оперативних транспортних засобів під час виконання ними невідкладного службового завдання), а так само порушення правил навчальної їзди, штраф збільшено з 425 до 510 грн.
За ненадання переваги в русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, поліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями, ненадання переваги маршрутним транспортним засобам, у тому числі порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, штраф збільшено до 680 грн.
Окремо виділено новий склад щодо перевищення швидкості:
Перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на 50 кілометрів на годину.
Спочатку пропонувалося, щоб таке порушення тягло за собою накладення штрафу в розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (НМДГ). Тобто, 3400 грн. Однак при голосуванні в залі за поправки даний штраф зменшили до 1700 грн (100 НМДГ).
Вищевказані порушення, що спричинили створення аварійної обстановки, а саме: примусили інших учасників дорожнього руху різко змінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів щодо забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі вісімдесяти п’яти НМДГ або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року (тобто, штраф був 680 грн, а став 1445 грн).
Таким чином, якщо водій перевищить швидкість на 25 км та створить при цьому аварійну обстановку, йому доведеться сплатити 1445 грн.
Зміни до ст. 122-4 КпАП
Більш жорстким стало покарання за залишення водіями транспортних засобів, іншими учасниками дорожнього руху на порушення встановлених правил місця ДТП, до якої вони причетні.
Так, раніше було передбачено штраф у сумі 255 грн, а тепер буде 3400 грн.
Крім того, замість громадських робіт як однієї з альтернативних санкцій передбачається позбавлення права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років.
Зміни до ст. 124 КпАП
За порушення учасниками дорожнього руху ПДД, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна збільшено штраф з 340 грн до 850 грн.
Стаття 126 КпАП викладена у новій редакції
«Стаття 126. Керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред’явила їх для перевірки, або стосовно якої встановлено тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами.
Керування транспортним засобом особою, яка не має при собі або не пред’явила у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в посвідченні водія відповідної категорії, реєстраційному документі на транспортний засіб, а також полісі (договорі) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката «Зелена картка»), або не пред’явила електронне посвідчення водія та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов’язкового страхування у візуальній формі страхового поліса, а також інших документів, передбачених законодавством – тягне за собою накладення штрафу в розмірі 425 грн.
Керування транспортним засобом особою, яка не має права керування таким транспортним засобом, або передача керування транспортним засобом особі, яка не має права керування таким транспортним засобом, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 3400 грн.
Керування транспортним засобом особою, стосовно якої встановлено тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами, – тягне за собою позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 3 до 6 місяців.
Керування транспортним засобом особою, позбавленою права керування транспортними засобами, –
тягне за собою накладення штрафу в розмірі 20 400 грн.
Повторне протягом року вчинення порушень, передбачених частинами другою – четвертою цієї статті, – тягне за собою накладення штрафу в розмірі 40 800 грн з позбавленням права керування транспортним засобом на строк від 5 до 7 років та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Примітка. Положення частин першої та другої цієї статті не застосовуються до осіб, які у встановленому порядку навчаються водінню транспортного засобу».
Для пішоходів та велосипедистів
Наразі за статтею 127 КпАП за перехід дороги на червоне світло або перехід в недозволеному місці, а також невиконання інших вимог ПДР пішоходи можуть відбутися попередженням з боку поліції (або штрафом 51 грн). За новим законом їм буде загрожувати штраф 255 грн. При цьому попередження виключається, тобто штрафувати зможуть відразу.
Для велосипедистів штраф збільшується з 85 грн до 340 грн.
Якщо ж пішохід або велосипедист п’яні, то штраф автоматично збільшується до 680 грн.
А якщо їх дії спричинили створення аварійної обстановки на дорозі, то їм доведеться заплатити 850 грн.
Стаття 130 КпАП у новій редакції
«Стаття 130. Керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції
Керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп’яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, – тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 17 000 грн з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік і на інших осіб – накладення штрафу в розмірі 17 000 грн.
Повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, – тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 34 000 грн з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 3 роки з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк десять діб з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 3 роки з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого і на інших осіб – накладення штрафу у розмірі 34 000 грн з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк 10 діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка двічі протягом року піддавалася адміністративному стягненню за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, за відмову від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, –
тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 51 000 грн з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 10 років з конфіскацією транспортного засобу, який є у приватній власності порушника або адміністративний арешт на строк 15 діб з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 10 років, з конфіскацією транспортного засобу, який є у приватній власності порушника і на інших осіб – накладення штрафу у розмірі 51 000 грн з конфіскацією транспортного засобу, який є у приватній власності порушника або адміністративний арешт на строк 15 діб, з конфіскацією транспортного засобу, який є у приватній власності порушника.
Вживання особою, яка керувала транспортним засобом, після дорожньо-транспортної пригоди за її участю алкоголю, наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, –
тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 34 000 грн або адміністративний арешт на строк п’ятнадцять діб, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки і на інших осіб – накладення штрафу у розмірі 34 000 грн або адміністративний арешт на строк 15 діб.
Керування річковими, морськими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами, особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а так само передача керування судном особі, яка перебуває в стані такого сп’яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а також відмова осіб, які керують річковими, морськими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, –
тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 17 000 грн або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин, або адміністративний арешт на строк 10 діб, з позбавленням права керування всіма видами плавучих засобів на строк від одного до трьох років.
Дії, передбачені частиною п’ятою цієї статті, вчинені особами, які не мають права керування річковими, морськими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами, –
тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25500 грн або адміністративний арешт на строк від 10 до 15 діб.
Уживання особою, яка керувала річковим, морським, малим, спортивним судном або водним мотоциклом після аварійної події за її участю алкоголю, наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як судно було зупинено на вимогу поліцейського або іншої уповноваженої законом посадової особи до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, –
тягне за собою накладення штрафу на осіб, що мають право керування річковими, морськими, малими, спортивними суднами або водними мотоциклами у розмірі 20400 грн з позбавленням права керування всіма видами плавучих засобів на строк 3 роки і на інших осіб – накладення штрафу у розмірі 20400 грн».
Тимчасове вилучення посвідчення водія
Зміни до статті 265-1 КпАП щодо тимчасового вилучення посвідчення водія
Як відомо, у разі наявності підстав вважати, що водієм вчинено порушення, за яке відповідно до КпАП може бути накладено стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортними засобами, поліцейський тимчасово вилучає посвідчення водія до набрання законної сили постановою у справі про адмінправопорушення, але не більше ніж на 3 місяці з моменту такого вилучення, і видає тимчасовий дозвіл на право керування транспортними засобами.
Нагадаємо, що наразі (до вступу в силу нового закону) ч. 2 цієї статті 265-1 КпАП встановлює, що після закінчення 3-місячного строку тимчасового вилучення посвідчення водія, у випадках, якщо судом не прийнято рішення щодо позбавлення водія права керування ТЗ або якщо справа про адмінправопорушення не розглянута у встановлений законом строк, особа має право звернутися за отриманням вилученого документа.
Новий же закон викладає цю частину в іншій редакції.
Так, після закінчення тримісячного строку тимчасового вилучення посвідчення водія, у випадках, якщо судом не прийнято рішення щодо позбавлення водія права керування транспортним засобом або якщо справа про адміністративне правопорушення не розглянута у встановлений законом строк, особа має право звернутися за отриманням вилученого документа, а в разі вчинення правопорушення, передбаченого статтею 130, – за продовженням строку тимчасового дозволу на право керування транспортними засобами на новий тримісячний строк. Після закінчення річного строку тимчасового вилучення посвідчення водія, у випадках, якщо судом не прийнято рішення щодо позбавлення водія права керування транспортним засобом або якщо справа про адміністративне правопорушення не розглянута в установлений законом строк, особа має право звернутися за отриманням вилученого документа.
Стаття 265-2 КпАП доповнюється нормою, за якою у разі фіксації обставин тимчасового затримання транспортного засобу в режимі фотозйомки (відеозапису) таке затримання відбувається без присутності понятих.
Нагадаємо, що таке тимчасове затримання можливе, якщо є підстави вважати, що має місце порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, порушення правил зупинки чи стоянки на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою тощо.
Аналогічні зміни вносяться до статті 265-4 КпАП, яка регулює тимчасове затримання транспортних засобів інспекторами з паркування.
Тобто, якщо в інспектора з паркування є можливість відзняти затримання на фото чи відео, то поняті йому не потрібні.
Порядок відсторонення осіб від керування транспортними засобами
До статті 266 КпАП вносяться зміни, які передбачають, що огляд водія (судноводія) на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, проводиться поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів. Під час проведення огляду осіб поліцейський застосовує технічні засоби відеозапису, а в разі неможливості застосування таких засобів огляд проводиться у присутності двох свідків. Матеріали відеозапису обов’язково долучаються до протоколу про адміністративне правопорушення.
Нагадаємо, що наразі відповідна ч. 2 ст. 266 КпАП звучить так: «Огляд водія (судноводія) на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, проводиться з використанням спеціальних технічних засобів поліцейським у присутності двох свідків».
Тобто, тепер свідки будуть не потрібні, якщо процес буде фіксуватися на відео.
Зміни до статті 317 КпАП
Постанова про позбавлення права керування транспортними засобами виконується посадовими особами органів Національної поліції (раніше існувало уточнення – «зазначеними у пунктах 2-4 частини другої статті 222 цього Кодексу», тепер його немає).
Нова стаття 317-1 КпАП
КпАП доповнено статтею 317-1 «Порядок виконання постанови про позбавлення права керування транспортним засобом».
Отже, відповідно до неї виконання постанови про позбавлення права керування транспортним засобом здійснюється шляхом вилучення посвідчення водія на строк позбавлення права керування транспортними засобами та внесення до єдиної інформаційної системи МВС відомостей про позбавлення права керування транспортним засобом на строк, визначений постановою, та про вилучення посвідчення водія.
Особа вважається позбавленою права керування ТЗ після набрання законної сили рішенням суду про позбавлення цього права.
Якщо посвідчення водія не було тимчасово вилучено в порядку, передбаченому статтею 265-1 КпАП, особа, позбавлена права керування транспортним засобом, зобов’язана негайно здати посвідчення водія до уповноважених органів Нацполіції.
У разі виявлення в особи посвідчення водія, яке підлягає здачі, його вилучення здійснюється поліцейським.
Після закінчення строку позбавлення права керування ТЗ посвідчення водія повертається в порядку, визначеному КМУ.
Зміни до КК: водіїв у стані сп’яніння прирівняли до корупціонерів
Новий закон також вносить ряд змін до Кримінального кодексу України.
Каяття та примирення з потерпілим – більше не підстава для звільнення від відповідальності
Отже, за новим законом для тих, хто вчинив порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту, якщо вони керували транспортними засобами у стані сп’яніння або перебували під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, скасовуються можливості для звільнення від відповідальності.
Так, у статті 45 КК, яка регулює звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку з дійовим каяттям фактично особи, які керували авто у стані сп’яніння, тепер прирівняні до корупціонерів, і щодо них скасовується можливість звільнення від відповідальності:
«Особа, яка вперше вчинила кримінальний проступок або необережний нетяжкий злочин, крім корупційних кримінальних правопорушень, порушень правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керували транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебували під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції звільняється від кримінальної відповідальності, якщо вона після вчинення кримінального правопорушення щиро покаялася, активно сприяла розкриттю кримінального правопорушення і повністю відшкодувала завдані нею збитки або усунула заподіяну шкоду».
Аналогічні зміни щодо неможливості для нетверезих водіїв бути звільненими від відповідальності вносяться до інших статей КК, зокрема до статті 46 (Звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку з примиренням винного з потерпілим); статті 47 (Звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку з передачею особи на поруки), статті 48 (Звільнення від кримінальної відповідальності у зв’язку зі зміною обстановки).
Також у ч. 1 статті 55 КК прописується, що позбавлення права керувати транспортними засобами як додаткове покарання призначається на строк до 10 років.
Не можуть бути звільнені нетверезі водії і від покарання.
Відповідна можливість скасовується для них у ст. 74 КК (Звільнення від покарання та його відбування), ст. 75 (Звільнення від відбування покарання з випробуванням).
Так, наразі особа, яка вчинила кримінальний проступок або нетяжкий злочин, крім корупційних кримінальних правопорушень, може бути за вироком суду звільнена від покарання, якщо буде визнано, що з урахуванням бездоганної поведінки і сумлінного ставлення до праці цю особу на час розгляду справи в суді не можна вважати суспільно небезпечною.
За новим законом суд не зможе звільнити особу, яка вчинила порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, якщо та керувала транспортними засобами у стані сп’яніння або перебували під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.
Аналогічні зміни вносяться до ст. 81 (Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання).
Відповідно до них, «УДО» для водіїв можливе лише за умови відбуття двох третин строку покарання.
БУЛО
Стаття 81. Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання
- До осіб, що відбувають покарання у виді виправних робіт, службових обмежень для військовослужбовців, обмеження волі, тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців або позбавлення волі, може бути застосоване умовно-дострокове звільнення від відбування покарання. Особу може бути умовно-достроково звільнено повністю або частково і від відбування додаткового покарання.
- Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання може бути застосоване, якщо засуджений сумлінною поведінкою і ставленням до праці довів своє виправлення.
- Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання може бути застосоване після фактичного відбуття засудженим:
1) не менше половини строку покарання, призначеного судом за кримінальний проступок або нетяжкий злочин, крім корупційних кримінальних правопорушень, а також за необережний тяжкий злочин;
2) не менше двох третин строку покарання, призначеного судом за корупційний нетяжкий злочин, порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керували транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебували під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, умисний тяжкий злочин чи необережний особливо тяжкий злочин, а також у разі, якщо особа раніше відбувала покарання у виді позбавлення волі за умисне кримінальне правопорушення і до погашення або зняття судимості знову вчинила умисне кримінальне правопорушення, за яке вона засуджена до позбавлення волі; тощо.
СТАЛО
Стаття 81. Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання
1. До осіб, що відбувають покарання у виді виправних робіт, службових обмежень для військовослужбовців, обмеження волі, тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців або позбавлення волі, може бути застосоване умовно-дострокове звільнення від відбування покарання. Особу може бути умовно-достроково звільнено повністю або частково і від відбування додаткового покарання.
2. Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання може бути застосоване, якщо засуджений сумлінною поведінкою і ставленням до праці довів своє виправлення.
3. Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання може бути застосоване після фактичного відбуття засудженим:
1) не менше половини строку покарання, призначеного судом за кримінальний проступок або нетяжкий злочин, крім корупційних кримінальних правопорушень, порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керували транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебували під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, а також за необережний тяжкий злочин;
2) не менше двох третин строку покарання, призначеного судом за корупційний нетяжкий злочин, умисний тяжкий злочин чи необережний особливо тяжкий злочин, а також у разі, якщо особа раніше відбувала покарання у виді позбавлення волі за умисне кримінальне правопорушення і до погашення або зняття судимості знову вчинила умисне кримінальне правопорушення, за яке вона засуджена до позбавлення волі; тощо.
Відповідні зміни вносяться до статті 82 КК (Заміна невідбутої частини покарання більш м’яким).
А також до ч. 4 статті 86 (Амністія):
«Особи, визнані винними у вчиненні корупційних кримінальних правопорушень, порушенні правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керували транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебували під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції вироки стосовно яких не набрали законної сили, не можуть бути звільнені від відбування покарання, а особи, вироки стосовно яких набрали законної сили, – не можуть бути повністю звільнені законом про амністію від відбування покарання. Зазначені особи можуть бути звільнені від відбування покарання після фактичного відбуття ними строків, встановлених частиною третьою статті 81 цього Кодексу».
Також аналогічні зміни вносяться до ст. 87 (Помилування):
«Особи, засуджені за вчинення корупційних кримінальних правопорушень, порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керували транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебували під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції можуть бути звільнені від відбування покарання в порядку помилування після фактичного відбуття ними строків, встановлених частиною третьою статті 81 цього Кодексу».
Також Кримінальний кодекс «доповнюється» статтею 286-1 «Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами в стані сп’яніння».
Втім, така стаття станом на 17.02.2021 року в ньому вже є, тож тут, очевидно, має місце недолік законодавчої техніки.
«1. Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особою, яка керує транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження, –
карається позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від трьох до п’яти років.
2. Ті самі діяння, вчинені в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, якщо вони заподіяли потерпілому тяжке тілесне ушкодження, –
караються позбавленням волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від п’яти до восьми років.
3. Діяння, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, якщо вони спричинили смерть потерпілого, –
караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від п’яти до десяти років.
4. Діяння, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, якщо вони спричинили загибель кількох осіб, –
караються позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від семи до десяти років».
Зміни до Закону «Про дорожній рух»: нові обов’язки для водіїв
У статті 16 Закону «Про дорожній рух» вносяться наступні зміни.
Наразі відповідно до ч. 2 ст. 16 водій зобов’язаний зокрема мати при собі та на вимогу поліцейського, а водії військових транспортних засобів – на вимогу посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у ЗСУ, пред’являти для перевірки посвідчення водія, реєстраційний документ на ТЗ, а у випадках, передбачених законодавством, – страховий поліс (сертифікат) про укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів; виконувати розпорядження поліцейського, а водії військових транспортних засобів – посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, що даються в межах їх компетенції, передбаченої чинним законодавством, ПДР та іншими нормативно-правовими актами;
Відповідно до змін, які вносяться 2695, ці положення викладаються наступним чином:
Водій зобов’язаний:
- мати при собі посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, – поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страховий сертифікат «Зелена картка»), пред’явити у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в посвідченні водія, реєстраційному документі на транспортний засіб, або пред’явити електронне посвідчення водія та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов’язкового страхування у візуальній формі страхового поліса (на електронному або паперовому носії, або відображення інформації про його наявність в електронному свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу), а також інші документи, передбачені законодавством;
- виконувати передбаченні законом вимоги поліцейського, а водії військових транспортних засобів – поліцейського або посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, що даються в межах їх компетенції, передбаченої чинним законодавством, Правилами дорожнього руху та іншими нормативними актами. У випадку подання сигналу про зупинку водій зобов’язаний:
а) зупинити транспортний засіб з дотриманням вимог Правил дорожнього руху;
б) тримати руки в полі зору поліцейського або посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України і не виходити з транспортного засобу без дозволу;
на вимогу поліцейського, а водії військових транспортних засобів – поліцейського або посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України:
а) пред’явити у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в посвідченні водія відповідної категорії, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, – поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страховий сертифікат “Зелена картка”) або пред’явити електронне посвідчення водія та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов’язкового страхування у візуальній формі страхового поліса (на паперовому чи електронному носії або відображення інформації про його наявність в електронному свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу), інші документи, що визначені законодавством;
Негайно вийти с авто!
Слід зазначити, що до другого читання у вищезгаданій нормі також було передбачено, що водій зобов’язаний на вимогу правоохоронця вийти з транспортного засобу. Однак, хоча таку вимогу й схвалив Комітет ВР, в останній момент за правкою народного депутата С. Штепи обов’язок вийти з машини виключили.
Втім, разом з тим, вийти повинен пасажир.
Так, ч. 1 статті 18 доповнюється абзацами такого змісту:
Пасажир, тобто особа, яка користується транспортним засобом, але не причетна до керування ним, зобов’язаний:
- під час зупинки транспортного засобу на вимогу поліцейського знаходитися на своєму місці до відповідного розпорядження або вимоги поліцейського;
- на вимогу поліцейського вийти з транспортного засобу.
Також стаття 52-3 доповнена нормою, що до повноважень Національної поліції у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху належить організація в установленому порядку супроводження і забезпечення безпечного руху транспортних засобів спеціального та спеціалізованого призначення.
Зміни до Закону «Про Національну поліцію»
Початок статті 32 Закону викладається в такій редакції:
«Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах, у таких випадках».
(Було: «Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у таких випадках»)
Також пропонувалося ч. 1 статті 35 доповнити пунктом 11, відповідно до якого поліцейський може зупиняти транспортні засоби під час проведення профілактичних заходів з метою огляду водіїв.
Втім, дана норма була виключена (за пропозицією депутата С. Штепи).
Також вносяться зміни до статті 40 (Застосування технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису): «Поліція для забезпечення публічної безпеки і порядку може закріплювати на однострої, у/на службових транспортних засобах, у тому числі без кольорографічних схем, розпізнавальних знаків та написів, монтувати/розміщувати по зовнішньому периметру доріг і будівель фото- і відеотехніку, у тому числі техніку, що працює в автоматичному режимі, технічні засоби з виявлення та/або фіксації правопорушень, радіаційних, хімічних, біологічних та ядерних загроз, а також використовувати інформацію, отриману з фото- і відеотехніки, що перебуває в чужому володінні, з метою: запобігання правопорушенню, виявлення або фіксування правопорушення, охорони та захисту публічної безпеки, особистої безпеки осіб і власності від протиправних посягань».
Крім того, встановлюється, що строки та порядок зберігання матеріалів фото- і кінозйомки, відеозапису встановлюються МВС, а інформація про змонтовану/розміщену фототехніку і відеотехніку, технічні засоби з виявлення та/або фіксації правопорушень, радіаційних, хімічних, біологічних та ядерних загроз повинна бути розміщена на видному місці.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.