11

Верховна Рада хоче вдосконалити правове регулювання цього фінансового інструменту.

До порядку денного пленарного засідання Верховної Ради 2 лютого включений для розгляду у першому читанні доопрацьований законопроект (реєстр. № 2805-д) про внесення змін до Закону України «Про аграрні розписки» та деяких інших законодавчих актів України щодо функціонування та обігу аграрних розписок.

В Україні аграрні розписки діють з березня 2013 року. Їх появу, як альтернативного механізму фінансування, пояснюють занадто дорогими банківськими кредитами, а також нестачею власних грошових коштів у вітчизняних сільськогосподарських товаровиробників. Як пояснюють автори, аграрна розписка за своєю природою є документом, який засвідчує зобов’язальні відносини між особою, яка її видала, та особою, якій вона надана, є самостійним предметом обігу на ринку, може бути об’єктом купівлі-продажу та інших правочинів, є джерелом одержання прибутку, виступає різновидом грошового капіталу, тобто іншими словами є неемісійним цінним папером.

Учасники ринку на основі отриманого досвіду використання аграрних розписок у своїй діяльності висловили значну кількість пропозицій щодо вдосконалення правового регулювання цього інструменту, на основі яких і був розроблений поданий законопроект.

Основне завдання – врегулювати обіг аграрних розписок як неемісійних цінних паперів в електронній формі, розшити коло суб’єктів, які мають право видавати аграрні розписки, а також усунути потенційні ризики рейдерства щодо власників земель сільськогосподарського призначення.

Законопроект передбачає, що:

  • Аграрна розписка видається шляхом створення електронного документа в Реєстрі аграрних розписок.
  • Держателем Реєстру аграрних розписок є Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
  • Аграрні розписки зможуть обертатися (перебувати в обігу) на фондовому ринку в якості неемісійних цінних паперів в електронній формі.
  • Аграрна розписка видається окремо на кожний вид сільськогосподарської продукції.
  • Заставою за аграрними записками зможуть виступати не тільки майбутній врожай сільськогосподарської продукції, а також сільськогосподарські тварини, продукти тваринного походження, продукти рослинного походження та продукти їх первинної переробки.
  • Відомості про предмет застави за аграрною розпискою вносяться адміністратором Реєстру аграрних розписок, нотаріусом, який є реєстратором Реєстру аграрних розписок, або уповноваженою особою до Державного реєстру обтяжень рухомого майна в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
  • Коло суб’єктів, які зможуть видавати аграрні розписки, доповнено сільськогосподарськими обслуговуючими кооперативами, члени яких мають у власності земельні ділянки сільськогосподарського призначення або право користування такою земельною ділянкою за умови наявності нотаріально посвідченої згоди такого члена кооперативу на видачу такої аграрної розписки.
  • Боржники та кредитори за аграрною розпискою зможуть видавати, передавати або вносити зміни до аграрної розписки в Реєстрі аграрних розписок як самостійно, використовуючи свій електронний підпис, так і звертаючись до реєстраторів Реєстру аграрних розписок, статусу яких можуть набути нотаріуси.
  • Кредитор матиме право за аграрною розпискою отримати виконавчий напис нотаріуса, на підставі якого звернути стягнення на предмет застави.
  • У разі недостатності або відсутності застави за аграрною розпискою для задоволення вимог кредитора за аграрною розпискою, стягнення заборгованості за аграрною розпискою у безспірному порядку на підставі виконавчого напису нотаріуса відбувається шляхом звернення стягнення на інше майно божника за аграрною розпискою або інших осіб, які несуть солідарну відповідальність із боржником за аграрною розпискою.
  • З метою усунення потенційного ризику рейдерства буде заборонено передавати у заставу за аграрними розписками земельні ділянки сільськогосподарського призначення, а також буде встановлена заборона звернення стягнення заборгованості за аграрною розпискою на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які перебувають у власності боржника за аграрною розпискою або осіб, які несуть солідарну відповідальність із боржником.

До речі, з метою уникнення можливих зловживань під час здійснення адміністративних процедур, пов’язаних з обігом аграрних розписок, Комітет з питань антикорупційної політики також рекомендував визначити на рівні закону вимоги до адміністратора Реєстру аграрних розписок та перелік його повноважень.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.